În timp ce problemele comunităților marginalizate de la nivel rural și pentru orașele până la 20.000 locuitori vor fi abordate prin intermediul măsurii LEADER, finanțate prin PNDR 2014-20204 (Măsura 19), precum și POCU - OS 5.2, problemele comunităților sărace de la nivelul orașelor/municipiilor mai mari de 20.000 locuitori vor fi abordate prin instrumentul DLRC, finanțat, în mod complementar, din Programul Operațional Capital Uman (POCU) și Programul Operațional Regional (POR). Pentru orașele/municipiile mai mari de 20.000 locuitori, investițiile vizate de SDL trebuie să aibă caracter multisectorial și integrat, să fie complementare și sinergice și destinate creșterii participării pe piața muncii, a îmbunătățirii nivelului educațional și a accesului la servicii de bază (sociale și/ sau medicale), a îmbunătățirii condițiilor de locuire etc.
Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunităţii (DLRC) este un instrument pentru promovarea dezvoltării integrate şi implicării comunităţilor în dezvoltarea locală prin formarea unui parteneriat local. Parteneriatul local are rolul de a elabora și de a implementa o strategie de dezvoltare locală integrată, beneficiind de finanțare pe termen lung, și deținând puterea de decizie cu privire la modul în care sunt cheltuite fondurile. DLRC se axează pe anumite zone subregionale, fiind plasată sub responsabilitatea grupurilor de acțiune locală (GAL) și realizată prin strategii de dezvoltare locală (SDL) cu caracter integrat și multisectorial. Abordarea DLRC ține cont de necesitățile și potențialul local, pune accent pe cooperare și colaborarea în rețea și include elemente inovatoare în context local, prin schimbarile pe care le generează la nivelul comunității.
Etape în procesul de Dezvoltare Locală plasată sub Responsabilitatea Comunității în România
În acord cu prevederile POCU5, mecanismul de implementare a DLRC este structurat în trei etape, respectiv:
Etapa I - Elaborarea Strategiei de Dezvoltare Locală
În cadrul Etapei I a mecanismului DLRC, în cadrul POCU s-au derulat două runde de apeluri de proiecte care au vizat acordarea de sprijin financiar pentru înființarea/adaptarea GAL și elaborarea SDL în conformitate cu cerințele DLRC. Elaborarea SDL a putut fi realizată și fără sprijin pregătitor. Cu toate acestea, toate Strategiile de Dezvoltare Locală depuse în etapa a II-a au trebuit să îndeplinească toate criteriile de conformitate și eligibilitate, în acord cu Modelul Cadru SDL și Documentele suport pentru elaborarea SDL.
Etapa II – Selectarea Strategiilor de Dezvoltare Locală (SDL)
Evaluarea și selecția SDL pentru finanțare s-a realizat la nivelul unui Comitet Comun de Selecție constituit din reprezentanți ai AMPOR, AMPOCU și ai altor departamente relevante pentru DLRC.
Etapa III – Selectarea și implementarea proiectelor aferente SDL selectate
Procesul de evaluare și selecție a proiectelor POR/POCU aferente SDL selectate se va desfășura în doi pași:
- Efectuarea la nivelul GAL, în baza unei proceduri nediscriminatorii și transparente, a unei preselecții a propunerilor de proiecte (pe bază de fișe de proiect);
- Depunerea la AMPOR/AMPOCU a cererilor de finanțare pentru proiectele preselectate/avizate de GAL, în vederea selecției finale și aprobării finanțării acestora.
GAL-urile ale căror SDL au fost selectate pentru finanțare de către CCS vor organiza propria procedură de preselecție a propunerilor de proiecte POR/POCU, pe baza unor Orientări Naționale furnizate de cele 2 AMuri. În cadrul procesului de preselecție organizat de GAL vor fi implicați, în calitate de observatori, și reprezentanți ai ADR și OIR POCU. Lista proiectelor preselectate de GAL va fi transmisă AMPOCU și AMPOR pentru validare. Cererile de finanțare pentru proiectele preselectate/avizate de către GAL vor fi depuse ulterior, în cadrul apelurilor de proiecte deschise de AM POR, respectiv AM POCU, conform Ghidurilor specifice aferente. În contextul celor mai sus menționate, prezentul Ghid al solicitantului reglementează condițiile de finanțare a cheltuielilor de animare și funcționare a Grupurilor de Acțiune Locală ale căror Strategii de Dezvoltare Locală au fost selectate pentru finanțare în cadrul apelului pentru depunerea și selecția Strategiilor de Dezvoltare Locală (Etapa a II-a mecanismului DLRC).
1.1. Axa prioritară, prioritatea de investiții, obiectiv specific, rezultat așteptat
- Axa prioritară 5: Dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității
- Obiectivul tematic 9: „Promovarea incluziunii sociale, combaterea sărăciei și a oricărei discriminări” (Regulamentul (UE) nr. 1304/2013, art. 3, alin 1, a)
- Prioritatea de investiții 9.vi: Strategii de dezvoltare locală elaborate la nivelul comunității (Regulamentul (UE) nr. 1304/2013, art. 3, alin. 1, a)
- Obiectiv specific - Obiectiv specific 5.1.: „Reducerea numărului de persoane aflate în risc de sărăcie și excluziune socială din comunitățile marginalizate (roma și non-roma) din orașe/municipii cu peste 20.000 locuitori, cu accent pe cele cu populație aparținând minorității roma, prin implementarea de măsuri/ operațiuni integrate în contextul mecanismului de DLRC”.
- Rezultat așteptat
Principalul rezultat așteptat prin sprijinul financiar acordat în cadrul prezentei cereri de propuneri de proiecte îl reprezintă:
- Funcționare GAL și animare a comunității vizată de SDL .
Sarcinile grupurilor de acțiune locală sunt (conform prevederilor Regulamentului (UE) nr. 1303/2013, art. 34 alin 3.) următoarele:
- consolidarea capacității actorilor locali de a dezvolta și implementa operațiunile, inclusiv promovarea capacităților lor de management al proiectelor;
- conceperea unei proceduri de selecție nediscriminatorii și transparente și a unor criterii obiective în ceea ce privește selectarea operațiunilor, care să evite conflictele de interese, care garantează că cel puțin 50% din voturile privind deciziile de selecție sunt exprimate de parteneri care nu au statutul de autorități publice și permite selecția prin procedură scrisă;
- asigurarea, cu ocazia selecționării operațiunilor, a coerenței cu strategia de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității, prin acordarea de prioritate operațiunilor în funcție de contribuția adusă la atingerea obiectivelor și țintelor strategiei;
- pregătirea și publicarea de cereri de propuneri sau a unei proceduri permanente de depunere de proiecte, inclusiv definirea criteriilor de selecție;
- primirea și evaluarea cererilor de contribuții;
- selectarea operațiunilor și stabilirea cuantumului contribuției și, după caz, prezentarea propunerilor către organismul responsabil pentru verificarea finală a eligibilității înainte de aprobare;
- monitorizarea implementării strategiei de dezvoltare locală plasate sub responsabilitatea comunității și a operațiunilor sprijinite și efectuarea de activități specifice de evaluare în legătură cu strategia respectivă.
GAL trebuie să prevadă proceduri și instrucțiuni cu privire la evaluarea/monitorizarea proprie a SDL; acestea reprezintă un instrument care contribuie la managementul GAL și la colectarea de date utile la nivelul programului.
Intervențiile propuse în lista indicativă de intervenții trebuie să răspundă nevoilor de dezvoltare identificate pentru soluționarea problemelor ZUM vizate prin SDL. Totodată, acestea trebuie să fie coerente cu activitățile eligibile finanțate din POCU (AP 5, Obiectivul specific 5.1) și cu cele din POR (AP 9, Obiectivul specific 9.1.).
Pentru intervențiile care vor fi finanțate prin proiecte POR/POCU, la elaborarea STRATEGIEI DE DEZVOLTARE LOCALA a Municipiului Caracal au fost avute în vedere următoarele aspecte prevazute in Ghidul Solicitantului:
Totalul intervențiilor POR și POCU nu poate depăși 7 mil Euro (pentru regiunile mai puțin dezvoltate)/4 mil Euro (pentru regiunile mai dezvoltate)
*Un procent de minimum 10% din bugetul total POR+POCU al SDL va fi alocat intervențiilor finanțabile din Fondul European de Dezvoltare Regională, prin POR.
*Un procent de minimum 30% din bugetul total POR+POCU al SDL va fi alocat intervențiilor finanțabile din Fondul Social European, prin POCU.
*Intervențiile POR/POCU propuse în cadrul listei indicative de intervenții trebuie să aibă o abordare integrată, în sensul asigurării complementarității investițiilor în infrastructură, prin proiectele POR și a intervențiilor soft, prin proiectele POCU.
*Intervențiile care vor fi finanțate din POCU trebuie să vizeze acțiuni integrate (pachete integrate de măsuri în funcție de nevoile grupurilor țintă vizate), în sensul abordării a cel puțin două domenii de intervenție (educație, ocupare, servicii sociale, asistență socială, combaterea discriminării etc.).
Proiectele POCU aferente listei indicative de intervenții pot viza:
*Sprijin pentru creşterea accesului și participării la educaţia timpurie/ învățământ primar și secundar şi reducerea părăsirii timpurii a școlii prin acordarea unor pachete integrate, (ex. costuri de transport şi masă, materiale educaţionale, accesul la servicii medicale şi sociale, măsuri de prevenție, măsuri de acompaniere, adaptate nevoilor și specificului comunităţii etc.)
*Sprijin pentru accesul și/sau menținerea pe piața muncii, precum și pentru participarea la programe de ucenicie și stagii a persoanelor din cadrul comunităților marginalizate, inclusiv prin măsuri de acompaniere și alte tipuri de intervenții identificate ca fiind necesare
Notă: măsurile de acompaniere vor fi minime și se vor limita strict la sprijinirea implementării efective a măsurilor active, ex. formarea profesională, ocuparea forței de muncă, educație etc.)
*Furnizarea de servicii integrate pentru copii, tineri, adulți/ părinți etc (ex. măsuri active de ocupare, formare profesională, de inserție socio-profesională, servicii sociale/ medicale, consiliere psihologică etc.) prin intermediul centrelor multi-funcționale/ punctelor unice de acces la servicii/one-stop shop sau/si prin implicarea specialiștilor de la nivelul rețelei teritoriale a SPO sau a celor de la nivelul serviciilor publice de asistență socială
*Susţinerea antreprenoriatului în cadrul comunităţii, inclusiv a ocupării pe cont propriu, în vederea creării de noi locuri de muncă, prin acordarea de micro-granturi, precum și a serviciilor de consiliere/ consultanță formare profesională antreprenorială şi alte forme de sprijin (de exemplu, mentorat) atât în faza de înființare a afacerii, cât și post înființare. Sprijinirea ocupării persoanelor aparținând grupurilor vulnerabile, în cadrul întreprinderilor sociale de inserție
*Sprijinirea dezvoltării/ furnizării de servicii sociale/ furnizarea de servicii în cadrul centrelor comunitare integrate medico-sociale. O atenție importantă va fi acordată încurajării abordărilor inovative în furnizarea acestor servicii, cum ar fi:
- vouchere pentru beneficiarii de servicii sociale/beneficii de asistenţă socială;
- furnizarea serviciilor sociale prin promovarea utilizării forței de muncă de la nivelul comunității (inclusiv scheme de ucenicie);
- furnizarea de servicii de către echipe mobile multi-funcționale;
- experimentarea unor noi relații de tip contractual între autoritățile locale și/ sau furnizorii privați de servicii şi partenerii comunitari;
- pachet minim social de servicii destinat prevenirii separării copilului de familia sa.
Notă: acordarea finanțării va fi condiționată de asumarea responsabilității pentru asigurarea sustenabilității serviciilor dezvoltate etc.
Campanii de informare şi conştientizare/ acţiuni specifice în domeniul combaterii discriminării, precum și pentru implicarea activă/ voluntariatul membrilor comunității în soluționarea problemelor cu care se confruntă comunitatea
NOTĂ: Pentru intervențiile propuse spre finanțare din POCU, minimum 50% din grupul tinta (persoanele care beneficiază de servicii integrate) trebuie să beneficieze de măsuri de ocupare (ex. ucenicie, stagii, subvenționarea locurilor de muncă, formare profesională, antreprenoriat etc.)
NOTĂ: Pentru proiectele POCU aferente listei indicative de intervenții asociată SDL, din totalul grupului țintă sprijinit (roma și non-roma), persoanele care au domiciliul/locuiesc în ZUM trebuie să reprezinte un procent cel puțin egal cu ponderea locuitorilor din ZUM în totalul populației din teritoriul SDL (ZUM și zona urbană funcțională)
NOTĂ: comunitățile care vor beneficia de finanțare prin proiectele POCU aferente unei strategii SDL vor fi excluse de la finanțarea asigurată la nivelul AP 6- PI 10.i, respectiv AP4 - PI 9.ii.
Proiectele POR pot viza investiţiile în:
- infrastructura de locuire - construire/reabilitare/modernizare locuinţelor sociale;
- infrastructura de sănătate, servicii sociale - reabilitare/modernizare a centrelor comunitare integrate;
- infrastructura de educaţie - construire/reabilitare/modernizare de unităţi de învăţământ preuniversitar (creşe, grădiniţe, şcoli primare, şcoli gimnaziale etc.);
- amenajări ale spațiului urban degradat al comunității defavorizate - construire/reabilitare/modernizare de clădiri pentru a găzdui diferite activități sociale, comunitare, culturale, agrement și sport etc.;
- crearea/ reabilitarea/ modernizarea spațiilor publice urbane - străzi nemodernizate, inclusiv reabilitarea/ modernizarea utilităților publice, zone verzi neamenajate, terenuri -abandonate, zone pietonale și comerciale, etc.;
- construirea/ dotarea cu echipamente a infrastructurii întreprinderilor de economie socială de inserţie.
NOTĂ: Intervențiile POR din cadrul strategiei vor viza cel puțin două din tipurile de acțiuni finanțabile prin POR 2014-2020 ( de exemplu, un proiect in infrastructura de locuire și un proiect de reabilitare/modernizare a unui centru comunitar integrat medico-social)
NOTĂ: Sprijinul FEDR pentru utilități publice și infrastructură rutieră (străzi urbane) nu poate depăși 30% din valoarea totală FEDR a pachetului integrat de proiecte care răspund nevoilor comunităților marginalizate.
NOTĂ: Proiectele FEDR care vizează construirea/ dotarea cu echipamente a infrastructurii întreprinderilor de economie socială de inserţie se vor finanța în cadrul unei scheme de ajutor de minimis, unde valoarea totală a ajutorului de minimis va fi de maxim 200.000 de euro acordat unei întreprinderi unice.
Notă: Proiectele FEDR care vizează comunități marginalizate sprijinite în cadrul unei SDL DLRC vor fi excluse de la finanțare în cadrul Axei 4. Dezvoltare urbană, OS 4.3 „Îmbunătățirea regenerării fizice, economice și sociale a comunităților marginalizate în municipiile reședință de județ din România’’ (în cazul celor 39 municipii reședință de județ).