Dezvoltare Locala sub Responsabilitatea Comunitatii
Dezvoltarea Locală plasată sub Responsabilitatea Comunității (DLRC) este noul instrument de dezvoltare teritorială propus de Comisia Europeană pentru perioada de programare 2014-2020 în vederea combaterii sărăciei și a excluziunii sociale de la nivel urban, prin stimularea implicării comunităților în dezvoltarea locală, prin formarea unui parteneriat local și implementarea unor Strategii de Dezvoltare Locală (SDL). Așadar, abordarea DLRC vizează mobilizarea și implicarea comunității dezavantajate și a organ izațiilor locale, de la nivel urban, pentru a face pași concreți spre dezvoltarea lor într-un mod mai inteligent, mai durabil și mai favorabil incluziunii, în concordanță cu Strategia Europa 2020.
DLRC este un instrument care se adresează unor teritorii subregionale specifice, fiind gestionat de comunitate prin intermediul Grupurilor de Acțiune Locală (GAL), formate din reprezentanți ai sectorului public și privat, precum și ai comunităților, atât ai celor marginalizate, cât și ai celor nemarginalizate ce promovează interesele socio-economice locale. În perioada de programare 2014-2020, la nivel urban, respectiv la nivelul orașelor/municipiilor cu populație de peste 20.000, prin DLRC se propune o abordare integrată în soluționarea problemelor cu care se confruntă comunitățile marginalizate, printr-o abordare multisectorială, realizată prin corelarea și asigurarea complementarității între investițiile în infrastructură de tip FEDR și măsurile soft de tip FSE.
La baza DLRC stau cinci principii1. Astfel, abordarea promovează eforturile de dezvoltare locală care:
- vizează zonele subregionale;
- sunt gestionate de către comunitate prin GAL-uri formate din reprezentanți ai intereselor socioeconomice locale ale sectoarelor public și privat și în cadrul cărora, la nivel decizional, nici autoritățile publice, astfel cum sunt definite conform normelor naționale, nici un singur grup (sector public, sector privat, societate civilă, comunitate marginalizată) nu deține mai mult de 49 % din drepturile de vot2;
- sunt implementate prin strategii de dezvoltare locală integrate și multisectoriale în funcție de zonă, concepute astfel încât să țină cont de potențialul de dezvoltare și de nevoile locale. Integrarea poate fi realizată/ caracterul multisectorial poate fi realizat în următoarele moduri:
- se pornește de la unul sau mai multe aspecte, teme, probleme sau grupuri-țintă care mobilizează comunitatea, plasându-le apoi într-un context mai larg, și se stabilesc legături în exterior cu alte sectoare și actori care pot influența situația;
- se stabilesc legături verticale în cadrul sectoarelor (ocuparea forței de muncă, educația, asistența socială/ medicală etc.) și al lanțurilor de aprovizionare, precum și legături orizontale între sectoare;
- se conectează zonele defavorizate cu zonele care oferă oportunită ți (de exemplu, cartierele defavorizate cu centrele caracterizate de creșterea ocupării forței de muncă);
- se creează legături între nivelurile locale, regionale și naționale de guvernanță. Acest lucru este important în special în cazul sectoarelor și al instituțiilor de bază precum școlile, spitalele etc.;
- se asigură faptul că diferitele măsuri de sprijin locale sunt etapizate și vizează obținerea acelorași obiective strategice;
- includ elemente inovatoare;
„În contextul DLRC, inovarea nu trebuie să însemne un nivel ridicat de cercetare și dezvoltare sau de noi tehnologii (deși, desigur, acestea nu sunt excluse). Justificarea caracterului inovator al s trategiei este de fapt strâns legată de întrebarea „ce dorește comunitatea să modifice?”. Strategiile de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității sunt locale prin definiție și sunt realizate la o scară destul de mică. Ele nu pot transforma condițiile de trai pentru toată lumea dintr-o dată. Prin urmare, strategiile trebuie să se concentreze pe acțiunile care au un efect multiplicator sau „de bulgăre de zăpadă” asupra dezvoltării locale. În loc să se utilizeze toate resursele limitate disponibile pentru a satisface nevoile de bază, ar trebui să se examineze din nou atât problemele, cât și oportunitățile și să se analizeze răspunsurile noi care pot conduce la soluții pe termen mai lung și mai durabile”
Comisia Europeană, ”Orientări privind dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității pentru actorii locali”, august 2014, disponibil la http://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/informat/2014/guidance_clld_local_actors_ro.pdf
- pun accent pe colaborarea în rețea.
„În contextul DLRC, inovarea nu trebuie să însemne un nivel ridicat de cercetare și dezvoltare sau de noi tehnologii (deși, desigur, acestea nu sunt excluse). Justificarea caracterului inovator al s trategiei este de fapt strâns legată de întrebarea „ce dorește comunitatea să modifice?”. Strategiile de dezvoltare locală plasată sub responsabilitatea comunității sunt locale prin definiție și sunt realizate la o scară destul de mică. Ele nu pot transforma condițiile de trai pentru toată lumea dintr-o dată. Prin urmare, strategiile trebuie să se concentreze pe acțiunile care au un efect multiplicator sau „de bulgăre de zăpadă” asupra dezvoltării locale.
În loc să se utilizeze toate resursele limitate disponibile pentru a satisface nevoile de bază, ar trebui să se examineze din nou atât problemele, cât și oportunitățile și să se analizeze răspunsurile noi care pot conduce la soluții pe termen mai lung și mai durabile”
Aspecte concrete si relevante privind locul (zona) de desfasurare a proiectului:
In prezent, la nivelul Municipiului Caracal o pondere insemnata a populatiei este afectata intr-o mare masura de saracie in diverse forme de excluziune sociala, ceea ce a motivat constituirea unui parteneriat public – privat – societate civila, Asociatia GAL Inima Romanatiului, care sa implementeze o strategie de tip DLRC, conducand catre o economie inteligenta, durabila si favorabila incluziunii caracterizata prin niveluri ridicate de ocupare a fortei de munca,productivitate si coeziune sociala. Urmare a procedurii de selectie a partenerilor privati derulata de UAT Municipiul CARACAL inca din decembrie 2015, din structura de tip ONG juridic consolidata in prezent fac parte lideri locali reprezentativi pentru domeniul comunitatilor marginalizate, interesati si dornici de a colabora pentru indeplinirea obiectivelor de accesare a sprijinului pregatitor: Asociatia Fiii si Prietenii Caracalului (organizatie culturala, atenta la incluziunea si inovarea sociala), Asociatia Tinerii Romanatiului (militant pentru incluziunea sociala a tinerilor cu scopul de a consolida viitoarele familii din zonele marginalizate), Asociatia Brave & Unic-BU (implicata activ in initiative de tip ERASMUS+ Mobilitati de Tineret), Centrul de Asistenta Medico-Sociala (functioneaza din 2003, in prezent cu 30 de varstnici abandonati de familii, cu probleme grave de sanatate), Cantina Sociala Caracal (furnizor de servicii sociale pentru asigurarea hranei a mai bine de 200 de persoane, cu activitate din 2006), dna Constantin Anita-Manuela (profesor de romani, fina cunoascatoare si partenera a comunitatii rome, fiind chiar o reprezentanta a acestei etnii), dl Paliu Alexandru-Gabriel (expert in probleme sociale ale comunitatii rome, de etnie roma si cu domiciliul in zona marginalizata a cartierului Fanarie din Caracal in vederea asigurarii liantului cu membrii comunitatii rome).
Principalele directii de dezvoltare locala stabilite de GAL INIMA ROMANATIULUI pentru perioada de programare 2014 – 2020 a POCU - POR sunt:
- Consolidarea parteneriatului public – privat – societate civila la nivel local pentru stimularea asocierii „de jos în sus” a actorilor dintr-un teritoriu care elaboreaza si aplica strategii integrate si multisectoriale de dezvoltare locala pentru zone marginalizate de mare de excluziune sociala (ghetou cu blocuri / foste colonii de muncitori, mahala cu case /improvizate / locuinþe sociale modernizate, cladiri ocupate abuziv în zone istorice).
- Implementarea unei Strategiii de Dezvolotare Locala integrate intr-o abordare participativa „de jos in sus” dedicata populaþiei aflate în risc de excluziune sociala, astfel încât sa se implementeze masuri care sa diminueze acþiunea factorilor ce genereaza saracie severa in comunitatile marginalizate din Municipiului Caracal.
- Obtinerea de rezultate integrate pentru investiþii complementare axate atât pe infrastructura (locuire), cât si pe servicii (ocupare si capital uman), inclusiv implementarea unor activitaþi de dezvoltare comunitara inovative.
O abordare de tip DLRC este de dorit pentru zonele marginalizate ale Municipiului Caracal, intrucat permite persoanelor care se confrunta cu nevoi sau provocari sa se implice in detectarea si rezolvarea propriilor nevoi. Strategia de Dezvoltare Locala ce va rezulta in urma unui proces participativ este conceputa de actorii locali care se vor implica activ in elaborarea propunerilor de proiecte ce vor constitui lista indicativa de interventii; aceasta este trasatura distinctiva a DLRC si avantajul sau cel mai important. In comparatie cu alte abordari locale clasice, cei care, in trecut, erau „beneficiarii” pasivi ai unei politici devin parteneri activi si promotori ai dezvoltarii acesteia. Implicarea cetatenilor in „coproducerea” politicii de dezvoltare aduce o serie de avantaje importante:
- persoanele considerate a reprezenta problema “preiau controlul” si participa activ la elaborarea solutiei.
- experienta lor directa – in combinatie cu punctele de vedere ale altor parti interesate poate contribui la o adaptare mult mai buna a politicilor la nevoile si oportunitatile reale.
- implicarea lor in proces va creste capacitatea de a actiona si de a propune initiative constructive; acest fapt va da nastere unui sentiment de identitate locala si de mandrie, precum si unui sentiment de apropriere a activitatilor desfasurate si de responsabilizare.
- participarea la discutii de la egal la egal creeaza legaturi si incredere intre oameni, intreprinderi private, institutii publice si grupuri de interese sectoriale.
Motivarea alegerii soluþiei propuse pentru rezolvarea nevoii identificate din punctul de vedere al problematicii DLRC:
Implementarea Strategiei de Dezvoltare Locala a Municipiului Caracal va acoperi nevoile locale intr-o abordare noua "de jos in sus" potentialul de dezvoltare, inclusiv a mediului de afaceri, profile de resurse umane si competente, cererea locala/ a zonelor invecinate de pe piata fortei de munca, care sa urmareasca incluziunea sociala a persoanelor/ grupurilor/ comunitatilor vulnerabile printr-o abordare participativa si campanii de constientizare si actiuni specifice pentru cresterea responsabilitatii sociale si promovarea incluziunii active (inclusiv prin valorizarea modelelor de succes din randul comunitatilor tinta prin combaterea tuturor formelor de discriminare, segregare si promovarea egalitatii de sanse).
Proiectul va genera efecte pozitive, dezvoltarea sustenabila si pe termen lung a capitalului uman din zonele marginalizate ale Municipiului Caracal prin intermediul interventiilor sale, respectiv reducerea numarului de comunitati marginalizate aflate in risc de saracie si excluziune sociala, prin implementarea de masuri/operatiuni integrate in contextul mecanismului de DLRC, cu un parteneriat public –privat care isi asuma masuri concrete pentru respectarea principiilor orizontale privind dezvoltarea durabila, egalitatea de sanse si gen, alaturi de temele secundare referitoare la TIC si inovare sociala.
In prezent, GAL INIMA ROMANATIULUI se confrunta cu nevoia imperioasa de a identifica astfel de modalitati de consolidare a increderii si implicarii populatiei locale. Implicarea tuturor membrilor fondatori ai GAL va duce la inovare în DLRC: poate implica noi produse, noi servicii sau moduri noi de a face lucrurile în context local; are un efect multiplicator sau „de bulgare de zapada” asupra schimbarilor pe care comunitatea doreste sa le obtina; poate implica una sau mai multe actiuni si prototipuri la scara redusa sau un proiect emblematic la scara mai mare care mobilizeaza comunitatea; identifica modalitati noi de mobilizare si de utilizare a resurselor si a activelor existente ale comunitatii; creeaza relatii de colaborare între diferiti actori si sectoare; poate fi o platforma pentru inovatii sociale, care pot fi ulterior extinse si aplicate pe scara mai larga prin schimb, cooperare si colaborare în retea.
Dorinta parteneriatului este aceea de a reusi ca, la finalul implementarii proiectului, comunitatea marginalizata sa depaseasca situatia de
vulnerabilitate prin actiuni multisectoriale ale masurilor incluse vizand:
- sectorul economic din dubla perspectiva: infuzie de forta de munca ce detine calificare in functie de cerintele pietei, stimularea cresterii volumului de bunuri si servicii ca urmare a maririi organigramei intreprinderii;
- invatamant si educatie – plasarea pe piata fortei de munca implica actiuni de educatie formala si informala a adultilor;
- Sanatate publica – se imbunatatesc conditiile de viata si scade expunerea la boli;
- Infrastructura si locuire – interventiile propuse prin proiect vor fi cu siguranta dublate de investiii individuale pentru imbunatatirea conditiilor individuale de locuire, urmare a incadrarii pe piata fortei de munca si a cresterii veniturilor;
- Administratie publica si asitenta sociala – se estimeaza o scadere a numarului de asistati sociali si o imbunatatire a conditiilor de trai a familiilor acestora;
- Siguranta si ordine publica – integrarea persoanelor marginalizate in societate va aduce cu siguranta o scadere a gradului de infractionalitate si a violentei in familie. Implmentarea SDL in cadrul unui proces DLRC de catre ASOCIATIA GAL INIMA ROMANATIULUI presupune corelarea multi fond POCU;
- POR a unei serii de etape sau cicluri iterative pentru proiectarea si modelarea a trei componente fundamentale – strategia, parteneriatul si zona. Cele trei componente fundamentale constituie „triada” DLRC, iar modul in care sunt percepute si in care interactioneaza formeaza baza „schimbarii de paradigma” in sens ascendent, care reprezinta elementul constitutiv al abordarii „de jos in sus”.
Contributia proiectului la implementarea mecanismelor DLRC:
Aportul initativei la implementarea mecanismelor DLRC rezida din planificarea obtinerii unor rezultate importante pentru teritoriul UAT Caracal:
- reducerea riscului de saracie in comunitatile marginalizate prin masuri de investitii „flexibile" ce fac parte din proiecte integrate, inclusive de dezvoltare locala plasata sub responsabilitatea comunitatii;
- o mai buna incluziune sociala pentru alte grupuri defavorizate, cum ar fi persoanele care sufera de dependenta de substante, victimele violentei domestice, victimele traficului de persoane si persoanele private de libertate sau in perioada de probatiune;
- eficienta si eficacitate sporite ale sistemului de asistenta sociala;
- o mai buna capacitate a sistemului de sanatate, inclusiv pentru aplicarea masurilor de prevenire, prin masuri de investitii;
- inmultirea si imbunatatirea structurilor de economie sociala.
In concluzie, succesul acestui demers strategic depinde de implicarea reala a tuturor factorilor interesati (autoritati publice locale, domeniul privat, societatea civila, comunitatile defavorizate, etc.) in fundamentarea, implementarea, monitorizarea si evaluarea actiunilor ce vor fi realizate cu scopul reducerii gradului de saracie si excluziune sociala.
Principalele probleme pe care îsi propune sa le rezolve proiectul, precum si modul în care proiectul contribuie la soluþionarea nevoilor specifice ale comunitaþii DLRC vizate:
Prin proiectul implementarea Strategiei de Dezvoltare Locala la nivelul Municipiului Caracal”, echipa GAL INIMA ROMANATIULUI se obliga sa contribuie la imbunatatirea urmatoarelor aspecte:
- gradul redus de guvernanta locala si de participare in parteneriat a reprezentantilor mediului public - privat - societate civila pentru dezvoltarea locala a comunitatii marginalizate;
- nivelul scazut de implicare voluntara a cetatenilor in vederea rezolvarii problemelor comunitatii din care fac parte;
- slaba informare cu privire la principalele nevoi si probleme resimtite in cadrul comunitatii marginalizate;
- lipsa investitiilor soft – hard corelate pentru rezolvarea nevoilor comunitatii marginalizate.
Odata ce a existat un acord unanim cu privire la necesitatea implementarii abordarii DLRC de ASOCIATIA GAL INIMA ROMANATIULUI, Strategia de Dezvoltare Locala devine din acest moment ,,foaia de parcurs” pentru implementarea CLLD, iar parteneriatul public – privat – societate civila selecteaza si sprijina de regula proiectele in functie de contributia pe care o aduc la obiectivele strategiei.
*Sursele de informare (studii, analize etc.) relevante, din care rezulta existenþa necesitaþii vizate de proiect;
Principala sursa de infromare o reprezinta chiar SDL, elaborate in cadrul proiectului de sprijin pregatitor, cu un studiu de referinþa ce sintetizeaza problemel in urma aplicarii metodelor de cercetare cantitativa si prin: chestionare si calitative in cadrul focus – grupurilor organizate, la care se adauga concluziile celor 5 intalniri de animare organizate de GAL INIMA ROMANATILUI dintre care ultimul cu 32 de reprezentanti ai Consiliului Conultativ (inclusiv Politia Locala, Spitalul Municipiului Caracal, Centrul Medico – Social, Cantina Sociala, scoli si parohii)
Nevoi identificate in cadrul SDL, urmare a activitatilor de teren si a corelarii informatiilor din surse locale, statistici judetene si metode
calitative:
- Principala cauza a abandonului scolar este dverivata din lipsa locurilor de munca ale parintilor, din lipsa de calificare corespunzatoare care la randul ei isi are originea in renuntarea timpurie la socala a actualilor adulti. Lipsa veniturilor îi impiedica sa le asigure copiilor îmbracaminte si încalþaminte adecvata, rechizite suficiente, hrana. De multe ori, copiii sunt nevoiþi sa foloseasca aceeasi îmbracaminte, atat acasa cât si la scoala sau mai grav sa renunte la a mai merge la scoala; nici vorba de activitati extrascolare ori excursii. Meditaþiile, bursele scolare, rechizitele au fost amintite de asemenea, ca nevoi pentru menþinerea în scoala, alaturi de programul scoala dupa scoala, o masa calda la pranz si sustinerea cadrelor didactice pentru copiii cu dificultati.
- O cauza asupra careia s-au purtat discuþii si majoritatea celor implicaþi au fost de acord, se refera la faptul ca, dupa terminarea clasei aVIII-a, elevii sunt nevoiþi sa mearga la scoli de meserii din Slatina unde colaborarea scolii cu mediul de afaceri pentru stagii de practica si uncenicie este bine dezvoltata, si din cauza cheltuielilor mai mari – transport, hrana, sunt nevoiþi sa abandoneze, desi exista interes pentru obtinerea unei calificari.
- Parintii considera ca cei care au abandonat scoala au nevoie nevoie de ajutor financiar pentru a se reintoarce; Cu privire la discriminare, cel mai adesea motivele sunt saracia sau etnia. Formele cele mai frecvente sunt de natura verbala dar se ajunge uneori si la violenþe, iar copiii discriminaþi nu mai doresc sa se întoarca la scoala.
- Asistenta medicala si sociala, in special servicii stomatologice pentru copiii si de ingrijire la domiciu pentru persoanele imobilizate au reiesit ca si prioritate. Se adauga bai comunale si spatii pentru mediere si consiliere sanitara, de planificare familiala si de preventie; Lipsa locurilor de joaca, a terenurilor de sport corespunzator dotate, precum si a conditiilor de locuire si infrastructura rutiera adecvate, s-au numarat printre problemele enumerate.
In concluzie, înfiinþarea prin POR a unui Centru Comunitar Integrat propus prin SDL, in care specialistii vor putea oferi cu fonduri POCU un suport real membrilor comunitaþii pentru înþelegerea mai bine a nevoilor proprii si pentru gasirea celor mai adecvate soluþii ar fi extrem de util. Pentru a fi posibil acest lucru, la rândul lor, specialistii au nevoie de sprijin pentru îmbunataþirea competenþelor si abilitaþilor de lucru cu oamenii aflaþi în nevoie. Pregatirea specialistilor existenþi si formarea altora noi prin oferirea de informaþii, instrumente de lucru, proceduri, exemple de buna practica, schimburi de experienþa cu alþi profesionisti prin vizite în alte centre similare, mentorat, va face
posibila o intervenþie mai eficienta în comunitate.
Valoarea adaugata a proiectului: impactul estimat si beneficiile aduse comunitaþii DLRC vizate
ASOCIATIA GAL INIMA ROMANATIULUI considera ca DLRC inverseaza abordarile de dezvoltare conventionale „de sus in jos”, pornind de la viziunea actorilor locali asupra obiectivelor pe care ar dori sa le atinga in viitor si de la ceea ce cred acestia ca trebuie sa fie modificat pentru a realiza acest lucru.
Obiectivul principal este solutionarea nevoilor locale, finantarea fiind doar un mijloc pentru atingerea unui obiectiv intr-o abordare fireasca de jos in sus”. Propunandu-si realizarea unei platforme de comunicare si implicare activa a reprezentantilor mediului privat, autoritatilor publice, societatii civile si comunitatii marginalizate, precum si promovarea cooperarii la nivelul teritoriului in randul actorilor locali, proiectul contribuie la o mai buna intelegere a problemelor si nevoilor din comunitatea marginalizata care necesita rezolvare imediata, cu o abordare de la „firul ierbii”. ASOCIATIA GAL INIMA ROMANATIULUI isi asuma sa fie reprezentativa pentru partile locale interesate si implicate in strategie, sa fie deschisa, transparenta si sa raspunda atat in fata populatiei locale, cat si a finantatorilor sai.
Echilibrul exact intre partenerii implicati si puterea lor in luarea deciziilor depinde de circumstantele locale, dar caracteristica-cheie a DLRC este aceea ca parteneriatele nu trebuie sa fie dominate de un singur grup de interese public sau privat, iar la Caracal aceste principii sunt deja asumate printr-un GAL echidistant, infiintat juridic inainte de demararea procesului de solicitare a sprijinului pregatitor. Pe de alta parte, proiectul va promova incluziunea sociala, combaterea saraciei si a oricarei forme de discriminare, contribuind la atingerea obiectivului specific 5.1: Reducerea numarului de persoane aflate in risc de saracie si excluziune sociala din comunitatile marginalizate (roma si non-roma) din orase cu peste 20.000 locuitori, cu accent pe cele cu populatie apartinand minoritatii roma, prin implementarea masurilor integrate in contextul mecanismelor “Dezvoltare locala plasata sub responsabilitatea comunitatii”.